Toimijaksi ammattiosastoon?

Hei Sodankylän Superin jäsen!

Ammattiosasto kaipaa kaikenikäisiä toimijoita ammattiosaston toimintaan.

Kokoonnumme noin 6 kertaa vuodessa ammattiosaston puheenjohtajan kutsumiin kokouksiin.

Lisäksi kokoustamme syyskokousta ja kevätkokousta.

Ammattiosaston tärkein tehtävä on jäsenen ammatillinen edunvalvonta.

Itse olen ollut mukana vuodesta 1988 alkaen ammattiosaston toiminnassa. Olen kokenut, että ammattiosaston toiminnassa mukana ollessa kuulen eturivissä liiton terveisiä ja painopiste asioita työhön liittyvissä asioissa. Liitto pitää meistä huolta monella eri tavalla. Työuran aikana voi tulla tilanteita, että tarvitset apua ammattiosastolta valmistumisen ja eläköitymisen väliin liittyvissä asioissa. Sodankylän ammattiosasto on ajanut monta paikallista sopimusta maaliin ja pitänyt monella tapaa toimijoiden kautta huolta jäsenistään. Joskus on haettu palkkasaatavia, haettu lukuisia vakinaistamisia, neuvoteltu KVTES työehtosopimusta parempia paikallisia sopimuksia mm. hälytysraha sopimuksia, opiskelija ohjaus korvauksesta. Monin eri tavoin neuvoteltu rivijäsenen eduista. Ammattiosasto voi esimerkiksi ottaa kantaa henkilöstömitoitus asioihin ja vaatia työnantajaa korjaamaan tilanteen, jossa henkilöstömitoitus on riittämätön. Ammattiosasto neuvottelee pääluottamusmiehen avulla palkoista ja on mukana rakentamassa työnvaativuuden arviointia ja tehtävän vaativuutta vastaavasta palkasta ja että se on tasapuolista tehdystä samasta työstä. Valvoo myös, että työehtosopimusta noudatetaan kaikin puolin.

Ammattiosastossa toimii mm. puheenjohtajan/varapuheenjohtajan lisäksi sihteeri, jäsenrekisterinhoitaja, Webmaster-tiedottaja/viestijä, rahastonhoitaja, Opoja ja joukko hallituksen jäseniä. Mukana on myös yhdysjäseniä työpaikoilta, jota välittävät työpaikoille viestejä ammattiosastolta.

Kokouksissa käymme läpi liitolta tullutta postia ja keskustelemme työpaikkojen tilanteista monin eri tavoin. Teemme yhteisiä retkiä, käymme liiton järjestämissä jäsenilloissa ja järjestämme pikkujoulut totta kait sekä kouluttaudutaan.

Voit olla mukana ammattiosaston kokouksissa haluamallasi tavalla. Mikäli haluat toimia joissakin ammattiosaston tehtävissä, niin liitto kouluttaa sinua. Se on sinulle täysin ilmaista. Mikäli tulee palkaton poissaolo, niin liitto maksaa silloin ansiomenetyksen.

Itse olen ollut mukana yli kolmekymmentä vuotta tässä toiminnassa. Olen saanut monta ikimuistoista mukavaa asiaa Sodankylän Superin toiminnasta. Pääluottamusmiehenä olen toiminut pian 14.vuotta ja valvonut omalta osaltani jäsenen oikeuksia. Aiemmin toimin jäsenrekisterin hoitajana 15.vuotta. Voin sanoa, että ensi annoin pikkusormen ja se vei koko käden. Olen onnellinen, että saan olla teidän edunvalvoja ja siitä on tullut minulle päätoiminen tehtävä osittain pääluottamusmies työni kautta. Sodankylän ammattiosastossa on noin kaksisataa jäsentä.

Ammattiosastossa on ollut viimevuosina ns. aktiivisten ison ikäryhmän eläköityminen.

Toivon itse, että saisimme mukaan toimintaan uusia ja vanhoja toimijoita ja kokoustajia.

Itse voin suositella lämpimästi ammattiosastotoimintaan mukaan. Mikäli kiinnostus heräsi, niin otappa yhteyttä ammattiosaston nykyisiin toimijoihin.

Sinun pääluottamusmies, Piiju