Pääluottamusmiehen terveiset koskien kunnanhallituksen kehotusta palkattomien vapaiden pitämiseen

Hei

Kunnanhallitus on kehottanut 9.3.20 kokouksessaan pitämään vapaaehtoisia palkattomia vapaita kunnan talouden tasapainottamisen vuoksi.

Me pienipalkkaiset työntekijät emme ole vastuussa korjaamaan kunnan taloutta. Joten liiton kanta on, että niitä ei oteta. Tämä kaikki on pois työntekijän palkasta, lomarahasta, eläkkeestä, sairaspäivärahasta mikäli sairastuu.

Vapaaehtoiset palkattomat vapaat (talkoo- ja säästövapaat)

SuPer suhtautuu kielteisesti vapaaehtoisten palkattomien vapaiden pitämiseen, koska pääsääntöisesti vapaan ajaksi ei palkata sijaista vapaata pitävän työntekijän tilalle. Lisäksi palkattomien vapaiden pitäminen tarkoittaa sitä, että työntekijät kantavat vastuun säästöistä, ei työnantaja. SuPer tai ammattiosasto ei voi kieltää yksittäistä jäsentä pitämästä palkattomia vapaita, mutta emme myöskään tee asiasta sopimusta työnantajan kanssa. Vapaaehtoisten vapaiden pitäminen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö työnantaja voisi lomauttaa työntekijää myöhemmin.

Me emme tee mitään talkoovapaita!

Jaksamista kaikille työntekijöille

Plm, Piiju